Het aanrijden van een bocht

Vorige week is er een filmpje over de motorcrosstechniek gepost op Youtube. In het filmpje wordt er uitleg gegeven over je houding op de crossmotor en je kunt in slow motion zien wat er gebeurd als je naar een bocht toe rijdt. In dit artikel ga ik iets dieper in op de techniek. Analyseren van je eigen techniek kan je veel nieuwe inzichten opleveren. Kijk zelf ook eens krititisch naar een filmpje van jezelf.

Wanneer je naar een bocht toe rijdt bepaal je eerst je snelheid. Je snelheid waarmee je naar de bocht toe komt rijden is bepalend voor je rempunt en het gebruik van je achterrem. Wanneer je jouw achterrem niet gebruikt op een zand circuit maak je niet genoeg snelheid. Het is de kunst om altijd iets te doen, gas geven of remmen. Wanneer je niks doet, je motor laat ‘free wheelen’ veert en stuurt de crossmotor minder goed waardoor je mogelijk het gevoel hebt alsof die stuurloos is.

Heb je voldoende snelheid opgebouwd?
Dan ga je remmen voor de bocht. Niet te hard zodat je een slepend achterwiel hebt maar precies genoeg zodat je snelheid minder om de bocht te kunnen halen. Ook het terugschakelen zorgt ervoor dat de motor vaart gaat minder. Zorg daarom dat je voor de bocht terug schakelt.

Je crossmotor houdt je voor de bocht in balans door een juiste houding. Je kunt daarvoor op de volgende punten letten;

  • Je tenen zijn bij achterrem en schakelpook zodat deze makkelijk te gebruiken zijn
  • Je knieën zijn boven je voetsteunen en ligt gebogen zodat ze ook als schokbrekers kunnen functioneren
  • Billen bewaken de achterkant van de crossmotor (bekken gekanteld naar achteren)
  • Je bovenlichaam is naar voren en je kijkt met je ogen waar je heen rijdt
  • Je ellebogen zijn gebogen en je maakt je breed om ook je armen als schokbrekers te kunnen gebruiken
  • Je vingers zijn eventueel bij je koppeling en/of voorrem om deze te kunnen gebruiken

Veel remknippen voor de bocht?
Wanneer er veel remknippen voor de bocht liggen kun je door je gewicht iets naar achteren te verplaatsen de crossmotor van voren ligt maken. De crossmotor zal dan makkelijker over de knippen heen gaan. Wanneer je remt op de remknippen zal de crossmotor stabiel blijven.

Heb je jouw zitpunt al bepaald?
Je kijkt waar je heen wil rijden en op het moment dat je naar de bocht toe rijdt bepaal je voor jezelf waar je dadelijk wil gaan zitten. De knippen zijn hiervoor vaak een richtpunt. Je kunt na de remknippen gaan zitten. Gaan zitten in de remknippen zorgt voor een heel ongemakkelijk en onnatuurlijk gevoel. Het punt waarop je direct op je gas kunt is ook vaak een goed punt om te gaan zitten. Op het allerlaatste moment kom je met jouw bovenlichaam naar voren, schuif je aan op je zadel en ga je op het gas.

Bekijk hieronder nog eens het filmpje. Mocht je het leuk vinden, abonneer dan op mijn Youtube kanaal. Veel kijkplezier en tot een volgende keer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *