Hoe blijf ik in een spoor in de bocht?

Een spoor, een smalle geul. Het is lastig om erin te blijven en er niet eruit te schieten. Hoe dieper de sporen des te moeilijker dat het wordt. Hoe zorg je ervoor dat de crossmotor goed in het spoor blijft? Wat kun jij eraan doen?

Sporen rijden heeft veelal te maken met de positie op de motor en waar je naar toe kijkt. Hieronder enkele tips om makkelijker door een spoor te kunnen rijden.

 

Tip 1: controle over het stuur

Zorg met je handen voor druk op het stuur. Bij druk op het stuur kun je sturen waar je heen wil.  Druk op je stuur kun je alleen uitoefenen als je hoofd bij of boven je stuur is.

Je zit met je billen tussen het midden van het zadel en de tankdop voor de juiste balans. Wanneer je helemaal bij je tankdop zit is de achterkant van de crossmotor onbewaakt en zou deze weg kunnen schieten. Achter het midden van je zadel zitten zorgt ervoor dat je geen druk op je stuur kunt uitoefenen.

Strek je binnenste been uit tegen de crossmotor. Je been is een balansas. Deze zorgt alleen voor extra balans als deze helemaal gestrekt is en tegen de crossmotor is. In de praktijk zie je dat het been gebruikt wordt om bij te steppen in de bocht. Of dat deze van links naar rechts gaat langs de crossmotor. Uitoefening van de juiste techniek vergt extra training maar wanneer het lukt werpt het zijn vruchten af.

 

Tip 2: kijk waar je heen wil

Waar je heen kijkt daar stuur je ook heen. Kijk daarom naar het einde van het spoor of er zelfs voorbij. Wanneer je net voorbij je voorwiel kijkt ben je eerder uit onbalans en wordt gas geven moeilijker.

 

Tip 3: bouw het op

Zorg dat je voordat je in het spoor bent, de crossmotor in de juiste versnelling hebt. Alleen in de juiste versnelling kun je de crossmotor lekker door het spoor laten lopen. Wanneer de motor heel fel en kort is, heb je waarschijnlijk een versnelling te laag. Als je de koppeling moet gebruiken omdat de crossmotor anders niet genoeg trekkracht heeft, dan zit je een versnelling te hoog.

Op het moment dat je in de bocht zit, probeer dan van je koppeling af te blijven. Wanneer je de crossmotor in de juiste versnelling hebt zou je het zonder de koppeling kunnen doen. Met je gas bouw je de gewenste snelheid op. Begin rustig en geef in de bocht steeds iets meer gas. Doe dit geleidelijk. Als je het gecontroleerd doet, heb je geen rem meer nodig in de bocht. Bij teveel gas ineens in een ondiep spoor zou de crossmotor achter kunnen wegbreken. Als je crossmotor helemaal recht is (aan het einde van het spoor), dan kan het gas helemaal open.

 

Veel succes met uitvoering. Heb jij nog aanvullende tips? Plaats hieronder je reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *