Starten, het wegrijden

Begin deze week heb ik een filmpje gepost over het wegrijden achter het starthek. In dit artikel alle tips voor je op een rijtje. Waarop kun je letten als je weg rijdt achter het starthek?

Voordat ik het over de techniek bij het starten ga hebben wil ik je vragen of je voor jezelf al een start ritueel hebt. Doe jij het elke keer op dezelfde manier en zit daar een gedachte gang achter? Het is goed als je van het starten een routine van maakt. Dit kan je helpen minder zenuwachtig te zijn en met meer vertrouwen achter het starthek te staan. Neem het starten mee in je trainingen zodat je in dit belangrijke onderdeel van de wedstrijd beter wordt.

Wegrijden achter het starthek

Voordat je vertrekt achter het starthek kun je jezelf controleren op een aantal punten;

  • Bepaal wat voor jouw het beste werkt, een of twee voeten op de grond
  • Zorg dat je voet voor je voetstep staat (dan kan je been niet naar achteren vliegen)
  • Zorg met je handen voor druk op je stuur (dit lukt alleen als je onderarmen boven je handen zijn)
  • De basis van je zitpositie ligt tussen het midden en de voorkant van je zadel (dit kan een beetje variëren door het vermogen van je crossmotor en de soort ondergrond waarop je start)

Ben je er klaar voor? Zorg dat je het juiste toerental hebt en de crossmotor in de juiste versnelling staat. Nog enkele seconden voordat het starthek gaat vallen… Focus je!

Wanneer het starthek valt, laat je de koppeling gecontroleerd los. Laat hem niet schieten want dan komt je voorwiel los van de grond. Vanaf dit moment tot aan de eerste bocht mag het gas continue open. Kijk daarheen waar je naar toe rijdt, dan ben je gefocust op je eigen actie. De rest van je concurrenten mag je zien maar eigenlijk met een wazig beeld want het draait om jou, hoe jij die eerste bocht gaat insturen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Probeer het eens uit, wat voor jou werkt. Klik hier om het filmpje nog eens te bekijken. Wil je wat kwijt dan kun je hieronder een bericht achter laten. Heel veel succes met de komende trainingen en/of wedstrijden en tot de volgende keer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *