Welke brandstof tank jij voor je lichaam?
17/03/2018Wat kan een motorcross trainer voor je betekenen?
16/04/2018Enige tijd geleden kreeg ik via mijn website de vraag hoe je het eerste gedeelte van de bocht kunt verbeteren. De rijder verloor veel tijd bij het inrijden van de bocht omdat hij de motor de bocht in laat rollen. Hij vermindert zijn vaart waardoor hij bijna vanaf stilstand weer vertrekt. Wat kan hij hieraan doen?
Afgelopen weekend was ik in Berghem voor de MT-2 trainerscursus van KNMV. Ik heb toekomstige trainers voorzien van feedback en tips om hun les geef skills te verbeteren. Het mooie hiervan is, dat je zelf ook altijd nog iets opsteekt. Een goede vraag die werd gesteld is; wat is de definitie van training?
In de praktijk zie ik maar ook andere trainers dat het trainen bestaat uit gewoon rondjes rijden en plezier hebben. We rijden onze rondjes en als we moe zijn stoppen we.
Maar wat is nu echt belangrijk als we gaan trainen? Door training willen we beter worden, onszelf verbeteren. Naast het maken van herhalingen, wat maakt dan het verschil?
Trainen wil ook zeggen nieuwe en andere dingen proberen die je normaal niet doet. Als je altijd hetzelfde blijft doen, leer je geen nieuwe dingen. Ik ga enkele voorbeelden noemen van dingen die je kunt proberen. Ga ze niet zomaar doen! Maar vraag jezelf eens af, is dit voor mij nuttig en leerzaam om te doen. Als het antwoord ja is, ga je ermee experimenteren. Heb je weleens geprobeerd….
- Met een hand te rijden
- Wat er gebeurd als je een voet van je step haalt (staand)
- Een hele ronde staand te rijden
- Een hele ronde te rijden zonder de koppeling te gebruiken
- In de lucht je vizier van je bril schoon te maken (flipper eraf of aan de roll off trekken) – voor een gevorderde rijder
- In de lucht op je achterrem te drukken – voor een gevorderde rijder
- Je stuur meer naar voor of achteren te zetten
- Je koppeling hoger of lager te zetten
Ik heb enkele dingen genoemd die je zou kunnen proberen. Maar het gaat er uiteindelijk om dat je dingen probeert om jezelf te verbeteren. Bedenk jezelf wat je graag zou willen verbeteren en vraag dan eens aan mij of aan een andere trainer hoe je dit kunt doen. Dit wanneer je zelf het antwoord niet weet. Vraag het dan aan iemand die je daarmee kan helpen.
Het oefenen van nieuwe dingen geldt niet allen voor motorcross training maar ook voor fysieke training als je dit doet. Doe niet iedere training exact hetzelfde. Eigenlijk juist het tegenovergestelde. Doe iedere training wat anders en zorg voor variatie. Er moet wel een bepaalde lijn in zitten. Maar je kunt eindeloos variëren.
Veel succes en plezier met oefenen!
Tip 1: Zorg voor een herkenbaar punt
Zet een pion neer, je vader/begeleider of kijk naar een band/paal die langs de baan staat. Je kunt alleen je rempunt verleggen als je eerst weet vast te stellen waar je remt. Mocht je niet remmen voor de bocht dan neem je het punt waarop je het gas los laat. Neem voor de oefening één bocht en breidt dit later uit door het ook bij andere bochten te oefenen.
Tip 2: Verleg je grens
Verleg je grens betekent iets anders proberen wat je elke keer doet. Dit lukt alleen als je gedreven bent om jezelf te verbeteren en je daarvoor inzet. Je grens kun je verleggen door het rempunt/moment van het gas loslaten steeds een stukje te verleggen richting de bocht. Wanneer je een pion gebruikt zet je de pion steeds een stukje dichterbij de bocht. Doe dit met kleine stapjes en start consequent met remmen bij de pion. Als de rem nog niet gebruikt wordt zul je deze moeten gaan gebruiken anders haal je de bocht niet.
Tip 3: Leg het vast
Maak aan het begin en het einde van de oefening een foto of filmpje. Op deze manier kan de rijder zelf het verschil zien. Op een filmpje kun je beter zien of er goed met de achterrem wordt geremd. Te hard remmen zorgt voor een slepend achterwiel. Hierdoor kun je ook de controle over de crossmotor een stuk makkelijker kwijt raken.
Stilstaan in de bocht
Als laatste wil ik nog aandacht geven aan het onderdeel stilstaan in de bocht. Wanneer kom je stil te staan in de bocht? Het kan zijn dat je voor de bocht te hard remt waardoor al je snelheid die je had opgebouwd verdwijnt. Of je weet niet hoe je snelheid kunt behouden in de bocht. Je kunt alleen snelheid behouden in de bocht wanneer je voor je het spoor in rijdt er klaar voor bent. Net voordat het spoor begint laat je de rem los en ga je voorop op het zadel zitten. Dit lukt alleen als je op dat moment de snelheid hebt waarmee je ook door het spoor wil gaan rijden. Daarom is het naar de bocht toe rijden bepalend voor hoe je door het spoor gaat.
Blijf controle over je crossmotor houden en zorg ervoor dat er altijd iets gebeurd. In dit geval is het gas geven op het rechte stuk, remmen voor de bocht, gaan zitten in het spoor en meteen rustig je gas erop. Zorg dat er altijd iets gebeurd zodat jij de baas over je motor blijft.
Succes met oefenen. Laat je mij weten als je iets aan de oefening hebt gehad?