Wat kan een motorcross trainer voor je betekenen?
16/04/2018Omgaan met tegenslag
30/05/2018De crossmotor wordt gestuurd door jouw lijf. Wanneer je jouw lichaam op de juiste manier inzet zul je merken dat je de crossmotor beter onder controle hebt. Motorcrossen is niet alleen maar meer gas geven. Door zelf iets te veranderen, kun je ook harder gaan rijden.
Als je harder kunt gaan rijden of verbetering merkt in jouw rijden krijg je een euforisch gevoel. Je hebt iets bereikt en daar mag je trots op zijn. Hoe kan jouw houding op de crossmotor daaraan bijdragen?
Wanneer je een ding verandert, kan dit grote invloed hebben op een acceleratiesnelheid, flow, remvermogen en/of topsnelheid. Ik zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld. Wanneer je met je hakken op jouw steunen staat wijzen je tenen omhoog en zijn je benen gestrekt. Dit heeft als gevolg dat je voet altijd later bij rem en schakelpook is, je hebt moeite om deze te gebruiken. Omdat je benen gestrekt zijn, hang je automatisch iets meer naar achteren, je hebt minder druk op je stuur. Op deze manier heb je moeite om goed een bocht in te komen omdat je balans niet in het midden van de motor is maar iets meer naar achteren. Je kunt alleen goed sturen als je met je handen druk om je handvatten kunt uitoefenen.
Met je hakken op je steunen rijden is een klein detail maar zoals je hebt kunnen lezen van grote invloed om jouw rijden. Dit is een klein detail. Wanneer er meerdere details niet kloppen is het moeilijk om meer gas te geven omdat de verhouding uit balans is. Misschien heb je wel eens meegemaakt dat je motor niet goed liep. De afstelling van je motor komt heel erg nauw als je de motor goed wilt laten lopen. Dit geldt ook voor jouw houding op de motor, zorg dat de balans klopt, dan groeit je zelfvertrouwen en durf je meer gas te geven.
Ik ga je een korte opsomming geven van de details waarop je zou kunnen letten. Het wil niet zeggen dat dit de manier is waarop iedereen het zou moeten doen. Probeer het uit, wees kritisch naar jezelf en beoordeel zelf of het je helpt. Ik heb de nadruk gelegd op de staande houding op de crossmotor.
Staande houding
- Voeten in het midden van de voetsteunen. Kun je met je tenen ten alle tijde bij de rem en schakelpook?
- Met je knieën/benen het midden van de motor lichtjes klemmen. Zijn je knieën boven je voetsteunen zodat de balans in het midden van de motor is?
- Bekken gekanteld zodat je bovenlichaam naar voren komt. Zijn je billen naar achteren en je bovenlichaam naar voren zodat er druk aan de achter- en voorkant van de motor is?
- Kijk met je ogen waar je naar toe rijdt. Zie je bocht of springbult die eraan komt, zie je wat er komen gaat?
- Maak je armen breed. Wijzen je ellebogen schuin naar achteren zodat je sterker bent in het vasthouden van je stuur?
- Houdt je polsen en schouders in neutrale positie. Rijdt je zuinig door extra spanning in je schouders, nek en onderarmen te voorkomen?
Je kunt dit controleren door foto’s te laten maken van je houding. Doe dit op verschillende punten op het circuit en vanuit verschillende aanzichten. Een foto van de voorkant kan een heel ander beeld geven dan wanneer je van de zijkant kijkt.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Veel plezier met uitproberen en tot de volgende keer.