Wat kun je doen nu de crossbanen dicht zijn?
17/03/2020Kijk eens naar de baan. Wat zie je?
25/11/2021Rij je naar een bocht toe en slaat de motor in het stuur, dribbelt hij van achter of doet hij wat raars waardoor je jouw gas in houdt? Zorg ervoor dat je vering in orde is want dat geeft je vertrouwen.
Voor heel veel dingen geld, begin bij de basis. Dat is ook zo voor de vering van jouw crossmotor. De basis afstelling moet goed staan. Laat de vering afstellen op jouw gewicht en laat de vering specialist weten hoe jij rijdt. Jouw niveau en rijstijl zijn bepalend voor hoe de vering wordt afgesteld. Iemand die ruw en lomp een bocht in rijdt heeft hierdoor hardere vering nodig om de impact op te vangen.
Wanneer je de basis vering hebt laten afstellen ga je rijden en kijken hoe deze aanvoelt. Als de vering specialist zijn werk goed heeft gedaan staat de vering goed of bijna goed. Het kan altijd zijn dat het nog iets verstelt moet worden. Vanaf de kant kun je goed zien wat de motor doet maar jij bent de rijder en mag bepalen wat je ervan vindt. Het is belangrijk dat jij er een goed gevoel over hebt en gas durft te geven. Wanneer de vering goed is afgesteld zul je meer gas durfen te geven.
Blijf tijdens trainingen ook kritisch over de motor en vering. Wanneer je veel op verschillende banen en in verschillende omstandigheden rijdt kan het zijn dat er kleine veranderingen aangebracht moeten worden aan de vering. Het “fine” tunen van de vering is belangrijk als je verder wil komen. Dit is iets dat ik recent geleerd heb. Ik mag mijzelf vaker afvragen of alles goed staat. Het geeft mij meer vertrouwen. Ik weet zeker dat de vering het goed doet en durf hierdoor meer mijn grenzen te verleggen.