Omgaan met seksuele intimidatie
17/08/2023Het maken van een sponsorplan
08/10/2023Wanneer je veilig wil motorcrossen is het ook belangrijk om onderhoud te doen aan je crossmotor. Je wil niet dat er onderweg wat afbreekt, afvalt of je motor stuk gaat.
Maar wat voor onderhoud is van belang? En waar kijk je dan precies naar? Tijdens dit artikel leg ik je enkele basis principes uit die belangrijk zijn om te controleren.
Na iedere motor training
Na iedere motorcross training maak je jouw crossmotor goed schoon. Sleutelen aan een vieze crossmotor is een echte afrader. Je kunt jouw crossmotor schoonspuiten met hoge druk. Let op; echte hoge druk op de lagers, trottle body (4 takt motor) en carburateur (2 takt motor) zorgen ervoor dat het weg tussen de lagers verdwijnt en er vocht in de motor komt. Houdt daarom meer afstand met de lans/pistool. En gebruik niet te hoge druk bij het schoonspuiten van je crossmotor.
Kijk tijdens het schoonmaken of de lamellen van je radiatoren schoon zijn. Wanneer er zand tussen de lamellen zit krijgt de crossmotor minder of onvoldoende lucht.
Om de motor goed schoon te krijgen gebruik je een schoonmaak product. Wij gebruiken zelf altijd Dasty ontvetter van de Wibra. Houdt er in ieder geval rekening mee dat het product niet aluminium kan aantasten.
Wanneer de crossmotor goed schoon is, ga je de motor droog maken. Dit kun je doen met een droge doek en luchtpistool. Met lucht blaas je water uit alle delen waar het water tussen gaat zitten. Vooral de delen die gaan roesten moeten goed droog zijn. De ketting en voorbocht van de uitlaat spray je in zodat je roest voorkomt.
Dan is je crossmotor klaar voor controle en eventueel onderhoud. Tank je crossmotor af, dan hoef je dit niet op het circuit te doen voordat je de baan opgaat. Wanneer de crossmotor in de winterstalling gaat, doe dan geen benzine in je crossmotor. Benzine die lang in de tank blijft zitten daarvan gaat de kracht eraf (bij 4 takt motoren) en bij 2 takt motoren zakt de meng olie naar beneden.
Controleer je luchtfilter. De luchtfilter zorgt voor lucht. Wanneer deze helemaal vies is krijgt je motor onvoldoende lucht om goed te functioneren. Wees altijd voorzichtig met het verwijderen van de filter dat er geen zand in de filterbak valt of achterblijft. Dit is funest voor je blok.
Controleer de spanning van je ketting. Een richtlijn is, plaats 3-4 vingers tussen de achterbrug en de ketting (bij het gedeelte van de kettinggeleider), dan is de ketting spanning goed.
Controleer de bandenspanning. In de voor en achterband behoort 1 bar te zitten.
Controleer of alle spaken vast zitten. Dit kun je met jouw vinders controleren. Draai niet elke keer de spaken vaster. Teveel spanning op de spaken is slecht voor het wiel.
Controleer je voorpoten. Het kan voorkomen dat je voorpoten gaan zweten. De keeringen zijn dan lek. Wanneer je voorpoten hebt die op lucht werken, controleer dan of de schokbreker lucht heeft opgebouwd. Dit kun je doen door het ontluchtingsschroefje even los te draaien.
Wat betreft de achterschokbreker, daar kan speling komen op de link lagers. Controleer deze wanneer de crossmotor op de bok staat, door het achterwiel een beetje op en neer te bewegen.
Controleer of alle onderdelen vastzitten. Het zou vervelend zijn als je tijdens het rijden wat verliest.
Vervangen na slijtage
Er zijn bepaalde onderdelen aan jouw crossmotor die slijten door het motorcrossen. Na "x" aantal uren of bepaalde slijtage is het belangrijk om het te verversen of vervangen.
Maak een afspraak bij een vering specialist na ongeveer 25-30 motor uren. Het is van belang om de olie te vervangen en onderdelen te controleren op slijtage.
Wanneer de tanden van het tandwiel (zowel voor als achter) rond worden en de puntje de verkeerde kant op gaan staan zijn deze aan vervanging toe. Het beste is om ook een nieuwe ketting erop te doen wanneer het tandwiel vervangen wordt. Het voortandwiel gaat meestal langer mee dan het achtertandwiel.
Wanneer de noppen van je band af gaan of de noppen rond worden is het tijd om jouw band te vervangen.
Na 3-6 uur moet de motorolie worden ververst. Het vervangen van de motorolie is afhankelijk van de omstandigheden waar je in hebt gereden en jouw rijstijl. Het vervangen van een zuiger is bij elke motor anders. Een globale richtlijn is 15 uur bij een 125cc en 20 uur bij een 250cc viertakt motor. Het beste is om het handboek van jouw motor te raadplegen of een expert.
Dit zijn de belangrijkste slijtage/onderdelen die je vervangt. Natuurlijk zijn er nog veel meer onderdelen die onderhoud nodig hebben. Hoe meer uren de motor heeft gemaakt des te meer onderhoud er bij zal komen. En per type motor verscheelt ook het onderhoud.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en zo het onderhoud aan je crossmotor beter kunt doen. Ik heb voor het onderhoud van de crossmotor een checklist gemaakt. Deze kun je in de webshop gratis downloaden.
Mocht je nog vragen hebben over onderhoud aan de crossmotor? Je kunt ze hieronder stellen of door een e-mail te sturen.
Wil je geen artikel meer missen? Abonneer je dan hieronder op mijn website. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er een nieuw artikel is geplaatst.