
Onderhoud aan de crossmotor
01/09/2023
Sportvoeding voor de motorcrosser
29/10/2023Motorcross is een dure sport. Denk aan alle materialen, trainingsgeld, licentie, benzine, onderhoud en nog meer onderwerpen die ik niet heb benoemd.
Sponsoren kunnen je helpen bij het beoefen van deze prachtige en dure sport.
In de praktijk zie je vaak wanneer motorcrossers wedstrijden gaan rijden, dat ze dan ook op zoek gaan naar sponsoren. Je gaat meer kilometers rijden om de sport te beoefenen, je gaat meer trainen met de crossmotor waardoor het beoefenen van de sport duurder wordt.
Deze blog wil ik richten aan het schrijven van een sponsorplan. Hoe kun je een sponsorplan maken en welke aspecten kun je daarin zetten.
De voorkant van het sponsorplan moet altijd pakkend zijn. Een potentiële sponsor moet meteen kunnen zien dat het om jou en de motorcross gaat. Verder zet je de tekst sponsorplan en het jaartal op de voorkant.
Voordat je begint met het schrijven van het sponsorplan ga je bedenken wat je in het plan wil toevoegen. Ik geef een aantal voorbeelden die ik weet naar aanleiding van mijn eigen ervaringen. Ik heb niet gestudeerd voor marketing maar ik heb ook anderen kunnen helpen met mij kennis als het gaat om het maken van een sponsorplan.
Je kunt beginnen om over jezelf te vertellen. Dit hoofdstuk kun je noemen, ontmoet de coureur of wie is (en dan de naam van jezelf).
Wie ben jij? Wat heb je tot nu toe gedaan in de motorcross? Zo krijgt de potentiële sponsor meteen een beeld van jou.
Je mag ook positieve eigenschappen van jezelf noemen of verbeterpunten. De meeste mensen waarderen het als je eerlijk naar jezelf kijkt.
Aan het einde van dit hoofdstuk kun jouw een opsomming geven van jouw best behaalde resultaten.
Daarna komt de vertaalslag wat je wil bereiken of welk doel je voor ogen hebt. Dit hoofdstuk kun je het doel of de toekomst noemen.
Wil je een bepaalde plek behalen in het kampioenschap? Heb je dromen voor de toekomst? Iets dat je heel graag zou willen? Omschrijf wat jij voor ogen hebt. Hoe gaat het er dat uit zien, waar je naar streeft.
En wat ga je dan doen om jouw doel te behalen? Ga je 2-3 keer per week trainen? Doe je aan fysieke training? Houdt je ook rekening met sportvoeding? Heb je een coach of trainer die jouw helpt om beter te worden? Welke personen helpen jou om jouw doel te behalen? Wat is jouw team waarmee je mooie dingen gaat bereiken?
Samen de top bereiken. Dat is eigenlijk waar het om draait. Je kunt het niet alleen in de motorcross. Je hebt mensen nodig die je helpen bij bepaalde dingen. In het begin zijn je vader en moeder vaak je grootste supporter en helpen jou met schone crosskleding, eten en drinken voor mee naar het circuit, dat jouw crossmotor in goede staat is. Enzovoorts.
Maar wat kan een sponsor voor jou betekenen? Als een sponsor geld of onderdelen ter beschikking stelt, wat ga jij er dan mee doen? Waar ga je in investeren om jouw beter te maken?
Uit het sponsorplan moet uiteindelijk blijken wat een sponsor voor jou kan betekenen, wat het gaat kosten en het allerbelangrijkste, wat krijgt de sponsor ervoor terug?
Je kunt sponsors online een plek geven. Op een website, vermelding op social media, vermelding in nieuwsbrieven of wedstrijd verslagen. Je kunt sponsors ook een plek geven op jouw cross kleding, stickerset van de crossmotor, op een spandoek, op een bus of aanhanger.
Het is ook mogelijk om sponsorpakketten te maken. Enkele voorbeelden; Wanneer je €50,- sponsort krijg je vermelding in de nieuwsbrief en website/social media. Wanneer je €100,- sponsort staat het logo op de helm. Wanneer je €250,- sponsort staat het logo op het cross shirt. Je kunt verschillende plekken verkopen voor verschillende bedragen. Of een sponsor nu geld of materialen levert, maakt eigenlijk niet uit. Het moet voor jou duidelijk zijn voor welk bedrag, je wat ter beschikking stelt. Houdt met het vaststellen van het bedrag rekening mee hoeveel reclame je maakt voor het bedrijf. Op grote wedstrijden maak je meer publiciteit dan op een clubwedstrijd. Kom je alleen in Nederland of rijdt je ook wedstrijden in het buitenland? Dit zijn dingen om rekening mee te houden.
Uiteindelijk sluit je af met de contactgegevens. Hoe kunnen ze je bereiken voor een gesprek, meer informatie of het maken van afspraken.
Als laatste voeg je een inhoudsopgave toe aan je sponsorplan zodat het een overzichtelijk boekje is geworden.
Met jouw sponsorplan kun je het beste naar sponsors toegaan. Dit werkt toch vaak het beste. Ook kun je jouw sponsorplan mailen naar potentiële bedrijven.
Veel succes met het schrijven van jouw sponsorplan. Hopelijk heb je iets aan de bovenste informatie.
Mocht jij nog een vraag hebben waar je graag antwoord op wil? Stuur dan een e-mail. En mogelijk schrijf ik er een blog over.
Wil je geen artikel meer missen? Abonneer je dan hieronder op mijn website. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.
