Voorwaarden om te leren motorcrossen
13/07/2024Workshops voor theoretische kennis over motorcross
03/10/2024De positie op jouw voetsteunen is heel bepalend voor de houding die je aanneemt op de crossmotor.
Goede rijders zoals Jett Lawrence en Stefan Everts rijden met hun voorvoet op de steunen. Hoe weet je nu of deze houding ook voor jouw geschikt is?
We zijn vaak snel geneigd om dingen van idolen en goede motorcrossers over te nemen. Waarom zijn hun anders zo goed.
Maar heb jij dezelfde conditie en kracht uithoudingsvermogen als die van een topsporter? Nee, waarschijnlijk niet.
Er zijn in de praktijk drie opties voor het plaatsen van jouw voet;
1. Voorvoet
2. Midden van de voet
3. Hak van de voet
Al deze drie kom ik tegen in de praktijk en ze hebben allemaal voor en nadelen. Ik zet ze voor je op een rijtje...
Voorvoet
Wanneer je rijdt met de voorvoet op de steunen kun je jouw billen en gewicht verder naar achteren plaatsen. Je voorwiel gaat eerder van de grond af. Het nadeel is dat je in deze positie niet of slecht jouw achterrem en schakelpook kunt bedienen. Je zult hiervoor je voet moeten verplaatsen. Sneller voetenwerk is hiervoor vereist. Het vergt ook meer kracht van je kuiten om dit te doen.
Midden van de voet
Jouw voet in het midden op de voetsteun is de makkelijkste positie. Je hebt een neutrale houding en kunt goed jouw achterrem en schakelpook bedienen. Wist je dat, wanneer je jouw randje van je laars tegen de rand van de voetsteun aanzet je precies in het midden staat. Voor het liften van jouw voorwiel moet je alleen iets meer aan je stuur gaan hangen.
Hak van de voet
Als je hak op de voetsteun staat maak je het motorcrossen een stuk moeilijker. Dan zijn je benen vrijwel altijd (over)strekt en kun je jouw benen niet meer als extra schokbreker gebruiken om klappen op te vangen. De tenen wijzen dan omhoog waardoor je niet bij jouw achterrem en schakelpook kunt. Je kunt moeilijk de motor goed bedienen.
Alles heeft zijn voor en nadeel. Bekijk goed welke het beste bij jouw past. Hopelijk heeft jouw deze informatie weer meer inzicht gegeven. Veel plezier met motorcrossen en tot de volgende keer!
Vergeet je niet te abonneren op deze website, dan blijf je op de hoogte van al het laatste nieuws.