Een jaarplanning

Wanneer begin ik met mezelf fysiek voor te bereiden? Hoe bouw ik mijn trainingen op? Onder andere deze vragen worden beantwoord in een jaarplanning.

Van een van mijn trouwe lezers heb ik een aantal vragen ontvangen die te maken hebben met een jaarplanning. Wat staat er eigenlijk in een jaarplanning?

  • De start van de fysieke training
  • De start van de motor training, voorbereiding op een nieuw seizoen
  • Alle activiteiten die je gaat doen; trainingen (fysiek en mx), wedstrijden en eventuele workshops/leermomenten
  • De trainingsopbouw in de verschillende activiteiten
  • De einddatum van het seizoen
  • De rustperiode

Over het algemeen start een seizoen op 1 november en eindigt deze op 31 september. Door wedstrijden kan dit eventueel wat opschuiven maar dit is een globale richtlijn. De maand oktober kan een rustmaand zijn. Afhankelijk van jouw doel en fysieke fitheid kan de rustperiode aangepast worden. Het is goed om in een seizoen rust in te bouwen. Daarna ben je weer extra gemotiveerd en opgeladen om er weer tegenaan te gaan.

Fysieke training
Wanneer je start met fysieke training vanaf november, wat kun je dan doen? Ik wil jullie verwijzen naar mijn artikel; fysieke voorbereiding op een nieuw seizoen. Hierin worden enkele sporten omschreven die je zou kunnen doen. En het gaat over het verbeteren van uithoudingsvermogen, kracht en coördinatie.

Wat?
Misschien vindt je het moeilijk om te kiezen wat goed voor jou is. Kies iets wat je leuk vindt en waar je jezelf goed bij voelt. Dan houdt je het langer vol en je bereikt eerder vooruitgang als je er plezier in hebt.

Mountainbiken ligt het dichtste bij motorcrossen. Op MTB routes vindt je alle mountainbike routes in Nederland. Afgelopen zondag zijn we met de RTC begonnen met mountainbike in Lelystad. We waren met een leuk groepje en hebben op een goede manier aan onze conditie gewerkt.

Hoe vaak?
Het aantal fysieke trainingen hangt af van jouw doel en motivatie. En wanneer jouw herstel goed is, kun je snel weer een nieuwe training doen. Om vooruitgang te boeken is het van belang minimaal twee keer per week te trainen. (dezelfde activiteit) Bij drie keer trainen boek je sneller vooruitgang. Over het algemeen is het goed een dag rust tussen de trainingen te laten. Er zijn een aantal uitzonderingen waardoor je meer zou kunnen trainen. Denk hierbij aan supercompensatie (google het maar eens) en goede getraindheid/herstel.

Motorcross training
Je hebt minimaal een maand nodig om je op de crossmotor voor te bereiden om een nieuw motorcross seizoen. Dit is in de praktijk vaak lastig omdat januari/februari maanden zijn waarbij het weer vaak roet in het eten gooit. Sommige coureurs gaan naar Spanje of Italië rijden om zich goed te kunnen voorbereiden. Het weer is daar stukken beter en de kans om te kunnen rijden is enorm groot. Hier hangt wel een financieel plaatje aan en dit is niet voor iedereen weggelegd.

Wedstrijden
In jouw jaarplanning worden ook de wedstrijden opgenomen die je gaat rijden. Ga voor een wedstrijd op een vergelijkbaar circuit trainen of het circuit waar de wedstrijd is. Op deze manier bereid je jezelf zo optimaal mogelijk voor. Als je gaat trainen, denk dan ook eens na over de motorcross techniek en rijlijnen op dat circuit.

Workshops
Er zijn hedendaags verschillende workshops die je kunt volgen om jezelf verder te ontwikkelen als motorsporter. Ook voor de ouders zijn er workshops. Bekijk hier de workshops die ik op het programma heb staan. Je ontwikkelt je verder als coureur als je verder kijkt dan alleen het motorcrossen. Er komt namelijk veel meer bij kijken.

Heel veel succes met jouw voorbereiding op een nieuw seizoen en tot de volgende keer. Wil je geen artikel meer missen? Abonneer je dan op deze site.

Voeg je bij 776 andere abonnees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *