Een plan voor trainingsopbouw

Foto: Ederswiler (Zwitserland) 2018

Het is enige tijd geleden, sinds jullie iets van mij gehoord hebben. Inmiddels ben ik bevallen van onze prachtige zoon Ryan Dogl. Ik ga weer starten met trainen op de crossmotor. Hiervoor heb ik een plan gemaakt en deze wil ik graag met jullie delen.

Ik vind het erg prettig om met een plan en doel te werken. Dit geeft mij richting en dan weet ik waar ik mee bezig ben. Mijn doel is aan het einde van dit seizoen een wedstrijd in Zwiterland te rijden. Na het rijden van die wedstrijd wil ik mezelf nog steeds fit voelen zodat ik er met een goed gevoel op kan terug kijken.

Om dit te kunnen bereiken ben ik gaan nadenken over een plan van aanpak. Ik heb hulp gevraagd aan een fysieke trainer om fysieke gesteldheid te verbeteren. De motortrainingen ga ik weer oppakken en dit doe ik als volgt; conditie op de crossmotor verbeteren door opbouw in de duur en sessies en mijn motorcrosstechniek verbeteren door gerichte techniektraining.

Conditie op de crossmotor verbeteren door opbouw in de duur en sessies
Ik wil het steeds langer kunnen volhouden op de crossmotor daarom begin ik met duur sessies waarbij ik de tijd op de crossmotor ga verlengen. Later ga ik ook interval training doen om mijn snelheid te verhogen. Van boven naar beneden ga ik de sessies uitvoeren en afvinken. Hoe vaak ik een onderdeel doe hangt af van de progressie die ik boek.

[] 1 sessie 10 min
[] 1 sessie 15 min
[] 2 sessies 10 min
[] 2 sessies 15 min
[] 2 sessies 20 min
[] 3 sessies 15 min
[] 2 sessies 25 min
[] 3 sessies 20 min
[] interval lang (5 tot 10 min per interval)
[] 2 sessies 30 min
[] 3 sessies 25 min
[] interval kort (2 tot 5 min per interval)
[] 3 sessies 30 min

Motorcrosstechniek verbeteren door gerichte techniektraining
Door aandacht te besteden aan mijn motorcrosstechniek, zal mijn rijsnelheid op de crossmotor verbeteren. Per training zal ik een sessie besteden aan een techniek onderdeel. In de praktijk kijk ik hoe vaak ik aandacht wil besteden aan een bepaald onderdeel. De volgende onderdelen komen aan bod;

[] Vooruit kijken
[] Zitpunt in de bocht 
[] Rechte stuk
[] Rempunt verleggen
[] Bochten snelheid
[] Uit accelereren van de bocht
[] Landing van de springschansen
[] Voor de bocht op het gaan
[] Starten

Door deze twee lijstjes voor mezelf af te vinken, ben ik gericht bezig met mijn ontwikkeling. Verder probeer ik mijn voeding af te stemmen op de trainingen die ik doe. Hopelijk heb ik jullie hiermee geïnspireerd. Succes met jouw training en tot de volgende keer.


One thought on “Een plan voor trainingsopbouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *