Een spoor, een smalle geul. Het is lastig om erin te blijven en er niet eruit te schieten. Hoe dieper de sporen des te moeilijker dat het wordt. Hoe zorg je ervoor dat de crossmotor goed in het spoor blijft? Wat kun jij eraan doen?
Sporen rijden heeft veelal te maken met de positie op de motor en waar je naar toe kijkt. Hieronder enkele tips om makkelijker door een spoor te kunnen rijden.
Tip 1: controle over het stuur
Zorg met je handen voor druk op het stuur. Bij druk op het stuur kun je sturen waar je heen wil. Druk op je stuur kun je alleen uitoefenen als je hoofd bij of boven je stuur is.
Je zit met je billen tussen het midden van het zadel en de tankdop voor de juiste balans. Wanneer je helemaal bij je tankdop zit is de achterkant van de crossmotor onbewaakt en zou deze weg kunnen schieten. Achter het midden van je zadel zitten zorgt ervoor dat je geen druk op je stuur kunt uitoefenen.
Strek je binnenste been uit tegen de crossmotor. Je been is een balansas. Deze zorgt alleen voor extra balans als deze helemaal gestrekt is en tegen de crossmotor is. In de praktijk zie je dat het been gebruikt wordt om bij te steppen in de bocht. Of dat deze van links naar rechts gaat langs de crossmotor. Uitoefening van de juiste techniek vergt extra training maar wanneer het lukt werpt het zijn vruchten af.
Tip 2: kijk waar je heen wil
Waar je heen kijkt daar stuur je ook heen. Kijk daarom naar het einde van het spoor of er zelfs voorbij. Wanneer je net voorbij je voorwiel kijkt ben je eerder uit onbalans en wordt gas geven moeilijker.
Tip 3: bouw het op
Zorg dat je voordat je in het spoor bent, de crossmotor in de juiste versnelling hebt. Alleen in de juiste versnelling kun je de crossmotor lekker door het spoor laten lopen. Wanneer de motor heel fel en kort is, heb je waarschijnlijk een versnelling te laag. Als je de koppeling moet gebruiken omdat de crossmotor anders niet genoeg trekkracht heeft, dan zit je een versnelling te hoog.
Op het moment dat je in de bocht zit, probeer dan van je koppeling af te blijven. Wanneer je de crossmotor in de juiste versnelling hebt zou je het zonder de koppeling kunnen doen. Met je gas bouw je de gewenste snelheid op. Begin rustig en geef in de bocht steeds iets meer gas. Doe dit geleidelijk. Als je het gecontroleerd doet, heb je geen rem meer nodig in de bocht. Bij teveel gas ineens in een ondiep spoor zou de crossmotor achter kunnen wegbreken. Als je crossmotor helemaal recht is (aan het einde van het spoor), dan kan het gas helemaal open.
Veel succes met uitvoering. Heb jij nog aanvullende tips? Plaats hieronder je reactie.
beste Mariëlle
mijn zoon frans is 9 jaar oud en rijd 65ccGW
heeft veel moeite met het inrijden van korte bochten met diepe sporen.
het uitrijden gat heel goed hij kijkt door de bocht heen naar waar hij heen wil rijden.
en dan gaat het gas er goed op !
maar hij verliest veel tijd met het inrijden van de bocht en hij blijft er erg onzeker over !
hij gaat ver voor de bocht van het gas en laat hem er in rollen!
met als resultaat dat de motor iedereen korte bocht vanaf nul weer moet starten.
een maal in het tweede helft van de bocht gaat het gas er vol op .
en wij zijn er al bijna een jaar mee bezig en het is al beter maar nog slecht.
zou jij ons enkelen handvaten kunnen geven waar we mee kunnen werken?
om dit probleem te verbeteren ?
alvast bedankt frans en frans jr
Hallo Frans en Frans,
Leuk om weer eens wat van jullie te horen.
Om jullie duidelijk advies te kunnen geven is het voor mij eerst belangrijk om te weten wat er precies gebeurd voor de bocht. Daarom ga ik je een paar vragen stellen. Wanneer Frans naar de bocht toe rijdt, gebruikt hij dan zijn achterrem? Wat is het moment waarop Frans gaat zitten? Komt hij met hoge snelheid op de bocht aangereden?
Zoals ik het nu kan inschatten zouden jullie samen een oefening kunnen doen om het rempunt te verleggen. Hierover zal ik binnenkort een artikel plaatsen. Dat zouden jullie samen kunnen proberen om te kijken of dit voor jullie werkt.
Graag zie ik jullie reactie weer tegemoet om nog meer tips te kunnen geven.
Groetjes,
Mariëlle
Dank u voor het artikel, het is heel goed uitgelegd!
Marielle .
Bedankt voor jou snelle reactie en sorry voor late antwoord !
Om anrwoord tegeven op jou vragen .
Ja hij remt 85% met de achterrem voorrem zijn we aan het oevenen .
Als hij bij de bocht aankomt blijft hij staan tot net voor waar de sporen beginnen .
In een korte bocht dan gaat hij al zitten
En op het laats een antwoord te geven.
Hij komt met een hogesnelheid richting de bocht maar dan doet hij de gas dicht remt harden dan gaat hij net voor waar het spoor begint zitten en laat hem in het spoor rollen
En dan gaat hij gedooseerd op het gas en gaande de bocht gaat het gas open .
Ik heb op mijn pc nog wel een paar filmpje die kan ik je wel per mail sturen kun je zien wat er gebuurd mss kun je daar iets mee ?
Groetjes nog een fijn weekend groetjes frans en frans jr
Hoi Frans en frans,
Bedankt dat jullie er nog op terugkomen.
Zo te zien gaat er ook al heel veel goed. Hij komt met hoge snelheid op de bocht aangereden, gebruikt zijn achterrem goed. Het is wel van belang dat hij pas gaat zitten op het moment dat hij weer op het gas gaat. Als je te vroeg gaat zitten kun je niet meteen het gas erop zetten en raak je de snelheid kwijt. Misschien kun je hem vragen of hij kan proberen om langer te blijven staan. Kijk eens wat er dan gebeurd. In het begin ziet dit er misschien onwennig uit. Geef hem de tijd om eraan te wennen.
Je mag de filmpjes mailen, dan zal ik er eens naar kijken.
Groetjes,
Mariëlle