Remmen met de crossmotor

De meeste van jullie hebben twee remmen op de crossmotor. Maar hoe kun je het remmen met de crossmotor aanleren en verbeteren om zo de crossmotor onder controle te hebben.

Het filmpje op mijn YouTube kanaal demolmxtraining laat een voorbeeld zien van hoe je het remmen met de crossmotor kan oefenen. Dit hebben we pas bij de MX training in Utrecht gedaan. Er zijn veel meer variaties mogelijk.

Wanneer je met jouw achterrem remt wordt de achterkant van de motor lager en minder je vaart. Het remmen met de voorrem zorgt ervoor dat de motor van voren omlaag (in de vering) gaat en je snelheid mindert. Je wil eigenlijk dat je motor in ‘balans blijft’ dus het remmen met beide remmen zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk controle over je motor houdt.

Heb je weinig ervaring met het gebruik van remmen dan kun je het als volgt opbouwen;
Probeer eerst de rem die je voorkeur heeft te gebruiken. Wanneer dit goed gaat, ga je ook oefenen met de andere rem. Remmen doe je gelijkmatig en gecontroleerd. Wanneer je hard de remmen gebruikt ben je alle controle over de motor kwijt of in het ergste geval ga je onderuit. Begin altijd met oefenen op vlak terrein. Maak het jezelf makkelijk, dan heb je het eerder onder controle.

De voorkeur van leren remmen doe je eigenlijk altijd staand. Je drukt met je rechter teen rustig op de achterrem en knijpt tegelijktijdig rustig met je rechtervinger(s) in de voorrem. Zoals ik al aangaf rustig en gelijkmatig. Je voet van de voetsteun halen en met je hele gewicht op de achterrem gaan staan is niet te bedoeling. Het wiel blokkeert en je remt te hard. De crossmotor mag van voren een stukje omlaag gaan (dit doe je met de voorrem). Dan kun je de bocht makkelijker afdraaien.

Op een harde circuit ligt de verhouding van de achterrem en voorrem ongeveer op 30-40% achterrem en 60-70% de voorrem. Op een zand circuit gebruik je meer de achterrem dan de voorrem. Je wil dat de crossmotor ligt en hoog blijft van voren om makkerlijker door het zand te sturen. Daar ligt de verhouding ongeveer op 70-80% de achterrem en 20-30% de voorrem.

Het goed leren remmen met de crossmotor, daar gaat jaren aan training aan vooraf om dit goed onder de knie te krijgen. Het motorcrossen is niet alleen gas geven. Zorg ook dat je de fijne kneepjes onder de knie krijgt.

Veel succes en plezier met oefenen.

Wil je geen artikel meer missen? Vergeet je hieronder niet te abonneren op mijn website. Zo ontvang je telkens als er een nieuw artikel is geplaatst een e-mail. Je kunt mij ook volgen op social media.

Voeg je bij 1.140 andere abonnees

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.